Profil de antreprenor: Ovidiu Sandor – Mulberry Development

Cred în respectul pentru cei cu care lucrezi, fie că sunt clienți, angajați, furnizori, colaboratori sau consultanți. De asemenea, cred în seriozitate și mi se pare că, pentru orice business, strategia și conceptul sunt vitale.

Ce faci când, brusc, în anii `90, ești pus să conduci o fabrică de confecții – afacerea familiei, preluată cu puțin timp în urmă de la stat? Încerci mai întâi să desțelenești mentalitățile etatiste ale angajaților, apoi îmbunătățești procesele și eficientizezi fluxurile. Pare simplu în teorie, dar practica poate lua câțiva ani. Apoi, când ai reușit să creezi un sistem mulțumitor, îți dai seama că lucrezi cu utilaje perimate, care ar trebui aduse la zi. În paralel, pentru că fabrica stă pe un teren generos în centrul orașului, îi sesizezi potențialul imobiliar. E, totuși, centrul Timișoarei...


Ovidiu Șandor, cel căruia îi revine anul acesta titlul de EY Entrepreneur Of The Year România, a mutat și modernizat fabrica ModaTim pe o platformă industrială din afara orașului, iar terenul a rămas liber. Se pune întrebarea: vinzi terenul sau încerci să construiești pe el? ”Am încercat să vindem, dar singura ofertă pe care am primit-o era atât de mică încât nici nu ne permitea să mutăm fabrica.” Revelațiile sunt, de obicei, generate de nevoi. Exact în acest moment s-a născut antreprenorul imobiliar Ovidiu Șandor, cel pe care oamenii îl asociază cu Mulberry Development. Tot în acest moment a luat ființă (sub formă de gând) City Business Center din Timișoara, un complex care după construcție a devenit un landmark pentru orașul de pe Bega.


Primul proiect imobiliar, ridicat pe terenul fostei sale fabrici de confecții din Timișoara, l-a pus pe Ovidiu Sandor pe radarul investitorilor. La scut timp după finalizare, proiectul a fost cumpărat de NEPI INVEST, un fond de investiții sud-african. Acesta a fost un alt moment-cheie în povestea de succes a lui Ovidiu Șandor, pentru că tranzacția l-a propulsat într-o altă ligă, un mediu de business mult mai avansat. Parteneriatul a continuat și în ridicarea primului proiect major de birouri din Cluj-Napoca: The Office.


Ideea care i-a adus succesul a fost una simplă: construirea de clădiri de birouri de clasă A în orașele emergente ale României, altele decât Bucureștiul. Menținerea pe orbita succesului vreme de mai bine de o decadă e însă o chimie complexă.

E important ce faci, dar și mai important e cum faci acel lucru.” Ovidiu Șandor are meritul de a-și fideliza colaboratorii și a crea legături interumane strânse. O echipă puternică și sudată e un atu vital pentru orice antreprenor. ”Cred în respectul pentru cei cu care lucrezi, fie că sunt clienți, angajați, furnizori, colaboratori sau consultanți. De asemenea, cred în seriozitate și mi se pare că, pentru orice business, strategia și conceptul sunt vitale

Viziunea de business a lui Ovidiu Șandor nu se oprește la cifre, ROI și EBITDA și include elemente de responsabilitate, urbanism și mecenat artistic. Primele două proiecte dezvoltate de Mulberry Development au arătat soluții urbanistice ingenioase și au devenit exemple de bune practici în relația cu primăriile. Propunerile imobiliare marca Mulberry Development au devenit fără excepție poli de atracție urbană pentru că sunt create în colaborare cu mai multe birouri de arhitectură din țară și de peste hotare. Proiectul City Business Center din Timișoara a fost primul din România care a primit prestigiosul titlu de Green Building of The Year.

Suntem mereu atenți la ce soluții apar, la ce am putea face diferit, încât să rezulte clădiri mai bine făcute, care să presupună o mentenanță mai ușoară, consum de energie mai mic, să fie clădiri mai plăcute.

Impactul asupra comunității e cel mai vizibil în noul și ambițiosul proiect, ISHO, de la Timișoara, care este un spațiu complex rezidențial și de birouri, dar și cu spații pentru activități culturale, un hotel, cafenele, gym, piscină și propriul debarcader la Bega. Un proiect actual, cool, care ar face cinste oricărui mare oraș din lume.


Incursiunile artistice ale antreprenorului arată că arhitectura, designul, urbanismul, business-ul și arta comunică subteran și crează un flux comun când găsesc terenul potrivit. O dată la doi ani, Ovidiu Șandor organizează Bienala Art Encounters, un eveniment care a pus Timișoara pe harta artei contemporane. De asemenea, cumva contraintuitiv, Ovidiu Șandor este co-producător al peliculei Aferim, care s-a întors de la Berlin cu un Urs de Argint în 2015.


Toate acestea arată profilul unui antreprenor complex, a unui lider discret și o putere uriașă de a transforma lumea în care evoluează.