Profil de antreprenor: familia Boromiz – Boromir

Avantajul competitiv al unei afaceri de familie este echipa managerială. Odată ce aceasta s-a structurat și cristalizat, succesul unei companii pe termen mediu și lung este mult mai probabil. Copiii învață de la părinți, iar aceștia de la bunici asigurând continuitate și coerență managerială.

Succesul Boromir este dat de munca în familie. Așa lucrăm noi. Străbunicii noștri au muncit alături de bunicii noștri la fel cum noi muncim alături de părinții noștri și, mai nou, alături de copiii noștri.

Cum a început afacerea Boromir? În anii care au urmat după Revoluția din 1989, toți cei care aveau înscris în filigranul ființei chemarea către antreprenoriat au făcut-o. Nu era nevoie de foarte mult capital, ci doar de îndrăzneală, reziliență și putere de muncă. După terminarea studiilor de inginerie la Facultatea de Tehnologie a Construcțiilor de Mașini, Constantin Boromiz și-a exercitat meseria de bază vreme de vreun an, timp în care a trecut în revistă oportunitățile antreprenoriale pe care le prezenta epoca. Împreună cu fratele și cumnatul său, au decis să cumpere, în 1994, o mică brutărie alături de o moară de făină în Râmnicu Vâlcea. Așa s-a născut S.C. Boromir, o firmă de panificație de dimensiuni mici. Planurile erau însă mari, iar în 1998, o moară de mari dimensiuni din Sibiu – Cibin – a intrat în portofoliul firmei. La scurt timp, în anul 2000, a fost preluată moara din Buzău. În paralel, Boromiz a cumpărat mai multe unități de tip Comcereal care achiziționau, păstrau și vindeau cereale. Ascensiunea pe verticală s-a temperat odată cu criza din 2008, după care a urmat o perioadă de ajustări dublate de investiții pentru consolidarea afacerii.

Nu e ușor să evoluezi în piața de patiserie și panificație din cauza competiției acerbe. Asta pune o presiune extraordinară pe investițiile și cercetarea necesare pentru dezvoltarea de noi produse și pentru deschiderea de noi piețe, interne sau externe.

În 2008, afacerea și-a diversificat portofoliul și liniile de business, deschizând Boromir Pan Cafe, un concept propriu de retail în care se dorește obținerea unui feeling parizian, prin cafea, croissante, patiserie și produse de panificație de cel mai înalt nivel. În 2009, cel mai bun produs al anului în România a fost cozonacul Boromir, care el însuși a descris ulterior povestea unui mare succes de piață. Astăzi, Boromir vinde 15 milioane de astfel de cozonaci anual, o cifră amețitoare. În prezent, grupul Boromir este cea mai mare afacere cu capital românesc din panificație.

La 25 de ani de la lansare, Boromir e aproape un imperiu și a acumulat patru mori prin care trec 250.000 de tone de cereale anual, patru linii de producție de produse dulci la cuptor, o rețea de retail impresionantă (Boromir Pan Cafe), o alta de benzinării (Boromir Oil) și o fabrică de cherestea pentru export sub brandul Hardwood.

Afacerile pot schimba societatea și lumea, iar afacerile de familie au încă și mai multe șanse să o facă. De ce? Ne spune chiar Constantin Boromiz:

O afacere de familie poate schimba lumea prin aceea că acționează ca și cum toată lumea face parte din această familie. Noi, familia Boromiz suntem primii consumatori ai produselor Boromir și nu există nicio masă fără ele. Muncim, deci, sub egida ”Tot ce e mai bun pentru familia noastră, tot ce e mai bun pentru toată lumea”


Pentru toate acestea, în 2019, EY România oferă grupului Boromir premiul Family Business Excellence Award.